VIANOČNÉ ZĽAVY! Až 40 % na vybrané polohovateľné stoly a ergonomické stoličky!| Predlžujeme len do 20. decembra 21. decembra alebo do vypredania zásob.
AKCIA ROKU 2024 Kúpte si stôl Expert a získajte stoličku Active v hodnote 359 € zadarmo.
Už viac ako rok sa žiaci a študenti učia na diaľku, cez tablet alebo počítač. Z provizórneho riešenia sa stal nový štandard a možno očakávať, že aj napriek otvoreniu škôl sa deti k domácej výučbe ešte niekoľkokrát vrátia. Ako prispôsobiť podmienky dištančného vzdelávania tak, aby ich zdravie netrpelo?
Výučba v domácich podmienkach je pre deti náročnejšie ako v škole. Musia sa totiž vyrovnať s:
Najmä posledný bod si svoju daň nevyberá len na schopnosti sústrediť sa, ale aj na zdraví. Písacie stoly a stoličky v školách podliehajú prísnym normám, v ktorých sa kladie dôraz predovšetkým na ergonómiu.
Školský deň má tiež pevne daný poriadok. Výuka sa v pravidelných blokoch strieda s prestávkami pre uvoľnenie telesného aparátu, u mladších detí býva učenie navyše poprekladané interaktívnymi hrami. To všetko pomáha predchádzať škodlivým následkom nadmerného sedenie. Napriek tomu aj školy experimentujú s výučbou postojačky (viď. ďalej).
Väčšina domácností však na tento štýl výučby nie je prispôsobená. Stoličky a stoly, ktoré naše deti využívajú, nie sú často pre dlhé učenie vhodné, napr. už len preto, že ide o lacnejšie kúsky s obmedzenými možnosťami prispôsobenia. Mnoho žiakov navyše trávi časť výučby trebárs na gauči alebo dokonca v posteli.
V roku 2016 vyšiel vo vedeckom periodiku Sports Medicine prehľad o 13 vedeckých experimentoch, ktoré skúmali dopad výučby postojačky na zdravie a sústredenie žiakov. Vo väčšine hodnotených štúdií si deti mohli vybrať medzi výučbou v sede a v stoji. Využité boli ako statické dosky pre prácu postojačky, tak polohovacie stoly.
Z výsledkov vyplynulo, že ak deti mali možnosť výberu, trávili časť výučby postojačky (čo sa okrem iného, spájalo aj s vyšším energetickým výdajom). Podľa subjektívneho dojmu učiteľov, ktorí sa experimentov zúčastnili, sa žiaci pri výučbe postojačky tiež lepšie sústredili.
To napokon korešponduje s výsledkami iného výskumu (Call Center Productivity Over 6 Months Following a Standing Desk Intervention), podľa ktorého vedie práca postojačky k 45% zvýšeniu produktivity. Podľa štúdie z roku 2014 (The effect of stand-biased desks on academic engagement: an Exploratory study) sa zase deti pri práci postojačky zvládnu na preberanú látku koncentrovať dlhšie ako ich spolužiaci usadení v laviciach.
Výučba s využitím polohovacích stolov môže byť jeden zo spôsobov, ako bojovať proti detskej nadváhe a obezite, ktorými v Česku - podľa Svetovej zdravotníckej organizácie - trpí v súčte viac ako tretina detí. Podľa spomínaného prehľadu strávia žiaci v škole až 70 % času sedením a tento stereotyp si často prenášajú do dospelosti. Tieto návyky je veľmi ťažké odstrániť a v konečnom dôsledku môžu významne znižovať budúcu kvalitu života.
Polohovacie stoly môžu zároveň pomôcť žiakom s ADHD k lepšiemu chápaniu učiva. Pri výučbe postojačky totiž môžu ľahšie prevádzkovať rôzne mikrohyby, ktoré im napomáhajú k sústredeniu.
Je preto dôležité zvážiť, či podobným následkom chceme vystaviť aj naše deti. Nespornou výhodou polohovacieho stola je fakt, že "rastie" spolu s potomkom. Možno ho prispôsobiť výške dieťaťa pri státí i sede a dodržiavať tak zásady správneho sedenia. Navyše nie je potrebné každých niekoľko rokov zhotovovať nový stôl s odlišnou výškou dosky.
Pri výbere výškovo nastaviteľného stola vezmite do úvahy predovšetkým:
Bližšie informácie ďalej zistíte v sprievodcovi výberom výškovo nastaviteľného stola a v článku o príslušenstve k polohovacím stolom.